موفقیت پژوهشگران ایرانی در تکثیر مصنوعی ماهی خاویاری شیپ پرورشی

در راستای دستیابی محققان موسسه تحقیقات شیلات ایران در انستیتو تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری به بیوتکنیک مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی، تکثیر مصنوعی ماهیان شیپ پرورشی بدون کشتن مولدین با موفقیت به انجام رسید.

پژوهشگران ایرانی در سال ۸۴ به این بیوتکنیک دست یافته بودند که در ساعت ۱ بامداد دوشنبه ۱۲ فروردین ماه جاری برای اولین بار در کشور در قالب مراحل اجرایی پروژه «بررسی امکان تکثیر مصنوعی گونه شیپ و تاسماهیان ایرانی پرورشی»، تکثیر مصنوعی ماهیان شیپ پرورشی بدون کشتن مولدین با موفقیت انجام شد.

در این فرآیند از یک مولد ماده شیپ پرورشی با وزن ۸/۸ کیلوگرم با GV در محدوده ۱۲ و با تزریق هورمون GnRH (اوافکت - ۳) در درجه حرارت آب ۱۶ درجه سانتی گراد، میزان یک کیلوگرم تخمک سیال به روش ریزبرش مجرای تخم بر و از طریق زنده نگهداشتن مولد ماده استحصال شد و از مولد نرشیپ پرورشی نیز ۶۰ سی سی اسپرم با کیفیت استحصال شد؛ به طوری که درصد لقاح به میزان ۹۶ درصد محاسبه شد.

از آنجا که تاسماهی شیپ به عنوان یکی از گونه های نادر تاسماهیان در لیست قرمز (در خطر انقراض) قرار گرفته، این موفقیت، نوید بخش امکان حفاظت و افزایش ذخایر این گونه با ارزش توسط ایران می باشد.

گفتنی است که محققان موسسه تحقیقات شیلات ایران در سال های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ موفق به اخذ پنج گواهینامه ثبت اختراع در زمینه فرمولاسیون هورمون GnRH و بیوتکنیک تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی، مولد سازی و تولید خاویار پرورشی، بیوتکنیک استحصال تخمک به روش ریزبرش مجرای تخم بر و ... شده اند که ضمن برگزاری کارگاه های آموزشی تخصصی و ترویج یافته های حاصل از این تکنیک های ارزشمند به بخش های اجرایی و خصوصی، زمینه توسعه صنعت پرورش و مولد سازی تاسماهیان در کشور را فراهم کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد